22 نوامبر 2023- تحقیقات نشان داده است تنها 90 دقیقه کاهش مدت زمان خواب شبانه، سبب ایجاد تغییراتی در بدن زنان می گردد که می تواند آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد.

محققان دانشگاه کلمبیا دریافتند که کاهش مدت زمان خواب می تواند مقاومت به انسولین را در زنان افزایش دهد و این تأثیر در زنان یائسه بیشتر است.

محققان نشان دادند که چگونه خوابیدن به میزان توصیه‌شده در هر شب می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲را کاهش دهد.

کارشناسان می گویند بین هفت تا نه ساعت خواب در شب، مقدار ایده آلی برای سلامتی مطلوب است.

این تحقیق جدید نشان می دهد که حتی کمبود خواب خفیف در یک دوره ی شش هفته ای می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تأثیر خواب ضعیف ممکن است بر سلامت قلبی متابولیکی زنان بیش از مردان تأثیر بگذارد، که منجر به این مطالعه جدید شد که به طور خاص زنان را مورد بررسی قرار داد.

این مطالعه شامل 38 زن سالم بود که به طور معمول حداقل هفت ساعت در شب می خوابیدند. یازده نفر از شرکت کنندگان یائسه بودند.آنها وظیفه داشتند که مدت خواب طبیعی خود را برای یک مرحله شش هفته ای از مطالعه حفظ کنند، سپس ساعت خواب خود را به حدود شش ساعت در شب، برای شش هفته دیگر کاهش دهند.

مدت خواب آنها از طریق دستگاه های پوشیدنی اندازه گیری شد. محققان همچنین سطح انسولین، قند خون و چربی بدن آنها را اندازه گیری نمودند.

محققان دریافتند که سطح انسولین ناشتا زمانی که میزان خواب شرکت کنندگان 90 دقیقه در شب در طول شش هفته کوتاه شد، 12 درصد افزایش یافت. این رقم در زنانی که در مرحله ی پیش یائسگی بودند به 15٪ افزایش یافت.

محققان گفتند: به طور کلی، مقاومت به انسولین تقریباً 15٪ و در زنان یائسه بیش از 20٪ افزایش یافت.

دکتر Marie-Pierre St-Onge، سرپرست این مطالعه، و دانشیار پزشکی تغذیه، گفت: در مدت زمان طولانی، استرس مداوم بر سلول های تولید کننده انسولین می تواند باعث از کار افتادن آنها شود و در نهایت منجر به دیابت نوع 2 شود.

در حالی که افزایش چربی شکم می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، مطالعه ی اخیر نشان داد که تأثیر خواب ضعیف بر مقاومت به انسولین به افزایش چربی بدن بستگی ندارد.

دکتر St-Onge گفت: این واقعیت که ما این نتایج را مستقل از هرگونه تغییر در چربی بدن، که یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 است، مشاهده کردیم، نشان دهنده ی تاثیر کاهش خفیف خواب بر سلول های تولید کننده انسولین و متابولیسم است.

نکته پایانی این است که خواب کافی در هر شب ممکن است منجر به کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، به ویژه در میان زنان یائسه شود.

زنان در طول عمر خود به دلیل فرزندآوری، فرزند پروری و یائسگی با تغییرات زیادی در عادات خواب خود مواجه می شوند. همچنین زنان بیشتر از مردان این تصور را دارند که به اندازه کافی نمی‌خوابند.

متن کامل این مقاله را می توانید در ژورنالDiabetes Care  بخوانید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/nov/cutting-sleep-by-just-90-minutes-may-increase-type-2-diabetes-risk-in-women.html